Rallyframgångar för Green Rally



I Dackefejden i slutet av september var Robin Sandberg med den BSR preparerade Rallybilen nära det stora genombrottet som vi alla väntat på. Ekipaget var endast ca 3 sekunder från totalsegern i Dackefejden.
Nyligen genomfördes den första SM tävlingen Bergslagsrallyt där man slutade på en ”godkänd” 10:e plats i klassen.


Robin Sandberg nära totalsegern i Dackefejden..
. I slutet av september i anrika rallytävling Dackefejden med ca 200 startande stod striden mellan 2 förare. Robin Sandberg med sin BSR preparerade Saab 9-3 med etanoldrift och en Mitsubishi Evo 6 med Joacim Grahn bakom ratten.
Normalt sätt skall en 2- hjuls driven bil inte hinna med en 4-hjulsdriven men med en laddad Robin är inte ens de 4-hjulsdrivna ekipagen säkra.

Stenhård sekundjakt
Redan på första specialsträckan visade Robin var tempot skulle vara. Han vann sträckan total med 1,8 sekunder på ca 9 km äkta smålands grusväg.
2:a sträckan vann Joacim med 3,5 sek och faktum var detta den största differensen i tävlingen mellan dessa förare.
På den tredje 28 km långa specialsträckan som innehöll varierande vägar med många vinklar fick Robin åter se sig slagen men endast nu med 1,9 sek.
I ärlighetens namn blev Joacim här något handikappad av dåliga bromsar de sista kilometrarna och Robin klagade på dålig bromsverkan fram.
De nästan 3 milen specialsträcka tog hårt på bl.a. bromsar på den stundtals snabba sträckan.
På tal om ”handikapp” brottas ju alltid Robin och hans 2-hjulsdrivna bil att ta igen 2-3 sekunder i varje start och säkert 1-2 sekunder i varje vägbyte mot de 4-hjulsdrivna bilarna.
Sekundjakten fortsatte på nästkommande sträckor där Robin i regel drog längst strået.
Efter en sekundstrid över nästan 7 mil specialsträckor skiljde det i mål endast 3,7 sekunder.
Nästa 2-hjulsdrivna bil var 1,5 minut efter Robin.

Duktig kartläsare att lotsa Robin är Ronnie Kindvall.


10:e plats i Bergslagsrallyt.

I SM tävlingarna tävlar Robins 2 WD bil i samma klass som Thorselius mats Jonsson Andreas Eriksson m.fl. toppförare och sina 4 WD WRC bilar.
Ca 15 ekipage stod på startlinjen i denna klass och som en journalist uttryckte det. Allt annat än en sista plats i den stenhårda klass måste betraktas som en kar sensation för Robins del.
Detta för att inte underskatta Robin utan mer att förstå hur svårt eller omöjligt det är för en 2 hjulsdriven bil att hävda sig i denna stenhårda SM klass.

Robin inledde också en aning försiktigt och man konstaterar att däcken var dubblösa vid slutet på de hårdfrusna grussträckorna. Hög effekt och vridmoment
fördelat på 2 hjul är mer än vad däcken klarar av.

Tendensen höll i sig och det var först på sista sträckan som Robin vässade klorna och presterade en mycket bra tid.

Robin slutade 10:a och hade ekipage bakom sig i klassen så det bör vara betraktat som en sensation även om säkert Robin långt ifrån är nöjd själv.

Bilen skall nu genom å en liten ”vintermodifiering” till nästa tävling. Då i Supermästerskapet och då tävlar Robin på samma villkor då detta Mästerskap är uppdelat på 2 hjuls driva och 4 hjulsdrivna klasser.


Framgång för BSR
Vi på BSR konstaterat att vårt rallyprojekt med en etanoldriven bil är en stor succé.
Motorn och för övrigt en hel del andra detaljer, har optimerats av vår mycket kompetenta teknikerstab.
Rent historiskt är det säkert mycket länge sedan en Saab slogs om totalsegrar i rallytävlingar och speciellt då med bilens ”original” styrsystem.
I detta fall Trionic 7 som vi på BSR verkligen ”tycks” behärska.

Naturligtvis vässar hela teamet nu klorna inför nya utmaningar.
Ambitionen är att köra hela SM serien i Supermästerskapen under 2004.

Du kan läsa om teamet på www.greenrally.nu