Premiär för världens första etanoldrivna rallybil


I April var det dags för premiärvisning för världens första etanol drivna Rally bil.
Bilens förare är lovande Robin Sandberg och bilen ingår i teamet Green Rally. BSR har naturligtvis preparerat gr A motor som ger över 300 hk och 450 Nm.

Som vi avslöjat i Nr 8 och 9 av @ktuellt och omgiven av lite ”hysch-hysch ” hade vi ännu en världsnyhet på gång inom BSR ”familjen”.
I slutet av Mars kunde vi avslöja att rallybilen skulle köras på etanol. Eller rättare sagt E85.

Massmedialt blev intresset mycket stort. Lokalpressen skrev flera artiklar.
TV inslag i lokal SVT följdes kort därefter av en nyhetsblänkare i Trafikmagasinet. Flera tidningar har sedan skrivit om projektet och det har även varit inslag om bilen och etanol som fordonsbränsle i SVT P1 Vetandets Värld. Inslaget finns att lyssna på här.
Bilen fanns på plats både på Bilsalongen och i Jönköping.

Dispensen för bränslet E85 erhölls från Bilsportförbundet. .Bilen kunde därefter göra tävlingsdebut i början av Maj i Ljungby. Dock inte helt utan problem där bl.a. en krånglade växellåda satte stopp för en framskjuten placering.

Förväntningarna var stora inför South Swedish rally 24-25 Maj. En ny växellåda och diffspärr var plats dagarna innan start . Samtidigt satte dock FIA stopp för bränslet E85 vilket var högst beklagligt.
Teamet bestämde då ”fem i tolv” att Robin i stället skulle starta i Sydrallyt som gick samtidigt med SSR fast 4 sträckor mindre.
I början låg Robin på 3.e plats i Sydrallyt trots en del krångel med framvagnsinställning. Då tävlingen skall följa Internationellt mönster med en gemensam serviceplats för hela tävlingen fick de tävlande köra flera sträckor utan service. Ev fel var då omöjliga att rätta till. Inför Lördagsetappen fick teamet ordning på framvagnen och genast började Robin vinna sträckor.
Några konkurrenter i topp föll samtidigt ifrån och vipps ledde Robin Sydrallyt från specialsträcka 11. På ss16 var ledningen 40 sek när han fick motorproblem endast 2,5 sträckor från mål och detta satte stopp för denna gång.

Du kan följa teamet och Robins framfart på www.greenrally.nu.

Ett gäng med förväntansfulla sponsorer kommer säkert få full valuta för satsade pengar i projektet.
BSR är en av de större sponsorerna och står bla.. för motorbyggnad mappning mm.
Fler snabba BSR bilar med etanol

BSR teknikern Mikael Edstrand potenta Saab 9-5 är nu ännu snabbare på etanol. Mikael ”Snegan” Sengholtz kör också snabbt med 9-3 på etanol.

Tätt följt att Världens första etanoldrivna rallybil har bla. BSR teknikern Mikael Edstrand haft premiär med etanoldrift i sin supersnabba Saab 9-5. En bil som sällan för fäste för alla hästkrafterna.
Bilen presterade en kanontid på Tullinge med 12,41 sek på 402 met och en sluthastighet av 188km/t. I ett annat test 12,5 och sluthastighet 193 km/t
”Snegans” ej fullt så hästkraftstinna BSR 9-3:a gjorde samma test på 13.02 resp. 173 km/t.

Intresset för etanol ökar och flera snabba bilar i striprace har nu deklarerat att man skall övergå till etanol.
Även om det är vi BSR som länge arbete med etanol i flera projekt sedan 1997 är det roligt att fler blir intresserade och använder bränslet som ger mindre miljöpåverkan främst då av koldioxid.

Vårt arbete med Myndigheterna fortsätter i frågan om alternativa bränslen och ett certifieringssystem.